پاورپوینت کاروفناوری هفتم :: کاروفناوری دبیرستان تهران

استاد من

دانلود رایگان فایل پاورپوینت ، طرح درس و نمونه سوالات دروس کار و فناوری و آمادگی دفاعی

کارکلاسی صفحه 20 کار و فناوری هفتم ارگونومی نشستن درست هنگام کار با رایانه


کارکلاسی صفحه 20

کتاب کاروفناوری پایه هفتم

پودمان فناوری اطلاعات و ارتباطات

در شکل مقابل جاهای خالی را با عبارات مناسب پر کنید.

چگونگی نشستن درست هنگام کار با رایانه

ارگونومی در لغت به معنای قانون کار است. در حقیقت Ergo به معنی کار و Nomos به معنی قوانین و اصول است و در عمل به مفهوم تطابق و سازگاری محیط، ابزار و شرایط کار با توانایی های جسمی و روانی انسان است. نتیجه رعایت ارگونومی افزایش کارایی، کاهش خستگی، افزایش میزان رضایت شغلی و بهبود کیفیت زندگی است.

برای استفاده ی درست از رایانه و حفظ سلامتی خود، بهتر است ارگونومی مناسب را رعایت کنیم.یعنی هنگام کار با رایانه، اعضای بدنمان به درستی قرار گیرند تا آسیب نبینند. در تصویر زیر، روش درست نشستن در هنگام کار با رایانه نشان داده شده است:


هنگام نشستن روی صندلی باید از صندلی مخصوص استفاده کرد و فاصله چشم از مانیتور بین 50 تا 60 سانتیمتر باشد.ارتفاع صندلی را باید متناسب با قد افراد تنظیم کرد و درهنگام نشستن بایدکمر وپشت را به پشتی صندلی چسباند.زاویه مچ دست - زانو - وکمر همواره باید 90 درجه باشد.هنگام کار با دست مچ ها را آزاد نگهدارید و به آنها فشار نیاورید. هر یک ساعت کار با رایانه مدت 15 دقیقه استراحت و به فاصله دور نگاه کنید.


ارگونومی به مفهوم تطبیق دادن ابزار و محیط کار با اندام فرد به نحوی که مطلوب ترین و سالم ترین شیوه برای انجام کار فراهم شود. آرگونومی باید در طراحی دستگاه ها و محیط قرارگیری اجزاءِ مختلف رایانه رعایت شود تا از بروز اثرات سوءِ ناشی از کار طولانی مدت بر بدن انسان جلوگیری شود. به عنوان مثال، ارتفاع میزکار، فاصلۀ صفحه نمایش تا چشم، وضعیت صندلی و ... مواردی هستند که در آرگونومی مورد توجه قرار می گیرند.


در هنگام کار با رایانه رعایت نکات زیر توصیه می شود:

1- با توجه به این که اغلب کاربران در محیط های سربسته و فضاهای کوچک کار می کنند،بهتر است محیط کار شما به سیستم تهویه مطبوع مجهز باشد. محیط باید از نور کافی برخورداربوده و به منظور جلوگیری از ایجاد الکتریستۀ ساکن، کف پوش اتاق باید از جنس پلاستیک یا چوب باشد.

2- صفحه نمایش را در محل مناسبی قرار دهید که بدن کاملاً راست و ستون فقرات به طور مستقیم قرار گیرد. چشم ها باید با صفحه نمایش روی یک خط مستقیم باشند.

3- به تناوب از پشت میز رایانه برخاسته و استراحت کنید. می توانید با نرمش های ساده،گردن، بازو، مچ، دست ها و پاها را حرکت دهید.

4- پشتی صندلی باید به هر زاویه ای قابل تغییر بوده و به وضعیت دلخواه درآید. ارتفاع پشتی باید به نسبت قد افراد قابل تنظیم بوده و کمی محدب باشد.

۵- پاها را طوری قرار دهید که با بدن زاویۀ 90 درجه بسازند. حتماً از زیرپایی استفاده کنید تا از بی حسی ناشی از آویزان ماندن پا جلوگیری کند.

6- به فاصلۀ چشم تا صفحه نمایش بین 50 تا 70 سانتی متر رعایت شود. برای جلوگیری از خستگی چشم از صفحه نمایش با شدت نور بالا برای مدت طولانی استفاده نکنید. هرچند وقت یک بار برای مدت چند ثانیه به اجسام در فاصلۀ دور نگاه کنید.

7- از میز و صندلی با اندازۀ قابل تنظیم و از جنس مناسب استفاده کنید. ارتفاع کف صندلی از زمین حدود 40 تا 60 سانتی متر بسته به قد کاربر و ارتفاع میز رایانه از زمین حدود 70 سانتی متر تنظیم شود.



نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
احمدی هستم دبیر و کار و فناوری و آمادگی دفاعی دبیرستان دخترانه هاجر تهران.
مفتخرم تجربه سالها تدریس خودمو در اختیار شما عزیزان قرار بدم.
طراحی و پشتیبانی خانم احمدی دبیر کار و فناوری تهران